Sunday, 3 December 2006

Alternative Amritsar Attractions

Amritsar has surprisingly many quirky and funny attractions. More pictures from Amritsar reflecting this.

You may ask what happened to the Golden Temple and why I am showing it yet again. Well, this is not the Golden Temple. This is a Hindu temple called Sri Durgiana. Like the Golden Temple it is also situated in the middle of a pool of water, also connected to the dry land by a long causeway and it also has a golden dome. It looks like they are even in the process of gold plating larger parts of the temple, perhaps in an attempt to compete with the Golden Temple. It seems like a lost cause though. In any other city this might have been a notable attraction but this temple seems doomed to stay in the shadow of it's big sister only a few kilometers away.

Here is a more original temple, well worth a visit - the Mata Temple. In fact it looks less like a temple than a theme park funland. Here Susanna is standing in an area dominated by coloured glass murals and small mirrors.

A self portrait made using the mirrors of the same area.

A walkway on the outer side of the temple with a view down to the street. You walk through the temple by a narrow walkway criss crossing through tunnels and lots of different environments on two different floors. This gives it all a very cool labyrinthine atmosphere. I love this place.

The outer walkway seen from the street.

Another area dominated by statues and idols and cool coloured ceramic tiles.

And my favourite part of the Mata Temple: A very narrow cave passage where you have to walk through ankle deep water.

A small cave altar commerating the female saint Lal Devi in whose honour the temple has been built.


Outside the temple various religious icons are on display for sale. It reminds me of a very colourful memory game such as the ones I played as a child. It is very multi-cultural as well. I can spot Hindu, Sikh and Buddhist deities. There are no Christian or Muslim ones, but I suppose these Middle Eastern monotheistic religions have less tradition for this kind of art.

7 comments:

HERVE said...

Hei! Jeg har sett din blog hos Olivier i Montréal (det var en lenk på bloggen hans :) ) Jeg har aldri vaert i India, men det ser veldig interessant ut. Er det vanskelig å bo der? jeg bare spør... Jeg kjenner folk som har kommet tilbake fra India og ble overrasket og forvirret over å se så mange fattige personer blant så mange skjønne ting. Hva er din mening om dette?
Unnskyld for at jeg skriver norsk, men du kan forstå meg, ikke sant?
Lykke til! Her er lenken til bloggen min:

http://www.sansynligvis.canalblog.com

Esben said...

Hej Herve

Ja jeg forstaar fint norsk (i hvert fald paa skrift).

For at vare paa dit spoergsmaal: At rejse i Indien og at bo i Indien er to helt forskellige ting. Jeg elsker at rejse her, men det er da rigtigt at Indien kan vaere baade mentalt og fysisk opslidende at rejse i.

Men at bo her er faktisk et meget nemt liv. Man har jo sin bolig, som er ens egen lille oase hvor man kan komme vaek fra menneskemaengderne og larmen og indrette sig lige som det passer en. Og saa straekker pengene altsaa saa enormt meget laengere her end i Danmark/Norge. Man har raad til ting, som man kun kunne droemme om i Europa - f.eks. at faa nogen til at lave mad for en hver dag.

Men i sidste ende er det ogsaa et spoergsmaal om personlighed og vilje. Jeg har da moedt adskillige vesterlaendinge som bare ikke kunne klare at vaere her og kun droemte om at komme hjem. Jeg er maaske lidt bedre til at tilpasse mig, eller ogsaa ligger Indien mere til mit temperament. Jeg elsker i hvert fald det her land og oensker ikke at forlade det de naeste par aar :o)

Du burde tage hertil. Indien har simpelthen bare det hele, for dem der er lidt haardfoere.

Bedste hilsener,

Esben

HERVE said...

Jeg forstår din mening ganske bra. Broren min bor i Kosovo og har det fint der til tross for hva skjer i landet. Så jeg håper det blir bra for deg i India i framtida, Lykke til videre, jeg skal ofte komme her på besøk! Ha det :)

canadon said...

Your pictures of Meghalaya are spectacular.I'm going there this spring and thanks to your blog I've just decided to spend more of my time there than i originally planned for.

Lisbeth Larsen said...

Kære Esben. Nu er der ikke ret lang tid til vi ses i Chennai. Jeg glæder mig meget til jeg skal rejse til Indien. Jeg har tidligere ikke vidst hvordan jeg skrev kommentarer til dig, men nu prøver jeg at finde ud af det. Mange hilsner fra Lisbeth

Esben said...

@canadon,

Thank you so much. Meghalaya really is an amazing state with a lot of unrealised tourist potential. Possibly India's best kept secret. I plan to go back possibly in early November when the falls are at their prime and also to see the famed living bridges which I missed this time around.

@Lisbeth,

Hej Lisbeth, godt du fandt ud af det :o) Ja, nu er der i sandhed ikke lang tid tilbage. Kun 11 dage til jeg flyver til Chennai, og saa ankommer I jo dagen efter. Det bliver spaendende, ogsaa fordi jeg ikke selv tidligere har vaeret i Chennai.

Raman said...

Hey man u really done a very good job..

You describe our city very well.

Really very good info on your blog. A simple and well managed blog...
Good effort..
Little good is mine blog too..pls take a look..
hehheeehe

Best Wishes
99% Bachelor