Saturday, 17 December 2005

Operation overstået

Så er min operation og indlæggelse overstået. Nu havde jeg ikke forventet lutter sjov og ballade, men det var nu alligevel en hård omgang. Det startede sådan set fint nok med at der blev lagt et drop og jeg blev givet bedøvelse - men kun lokal, så jeg var ved bevidsthed under hele proceduren. Derefter gik lægen rask væk igang med at hakke dele af mit næseben af, så luften bedre kan passere. Undervejs kom han med små bemærkninger som "You have a very storng nose bone, Esben", hvilket betød at han måtte tage hammer og mejsel til brug for at få ordentlige stykker af. Altsammen noget jeg tydeligt kunne mærke - dog uden smerte.

Til gengæld begyndte jeg at få nogle smerter hen mod slutningen af operationen, da han var igang med at udvide den anden passage ind til mine bihuler. Dette var tilsyneladende ikke efter planen - måske havde de undervurderet mængden af bedøvelse. I hvert fald førte det til en vis diskussion mellem den opererende læge og narkoselægen, som resulterede I, at jeg blev informeret om, at nu ville jeg få et skud morfin. Det hjalp så også på smerterne efter noget tid.

Efter operationen fik jeg lagt et langt bomuldstykke ind gennem det ene næsebor og ud gennem det andet. Dette blokerede min næse fuldstændig og gjorde min vejrtrækning temmelig besværlig, så det blev ikke meget søvn jeg fik. Det hjalp heller ikke, med den konstante næseblod jeg havde natten igennem.

I morgens fik jeg så fjernet forbindingen og hevet bomulden ud (fra den ene næsebor hvorefter det i den anden side blev hevet med bagom næsebenet) hvilket viste sig at være den mest ubehagelige del af hele processsen. Da det blev hevet ud, hvilket var slemt nok i sig selv, sprøjtede blodet ud til højre og venstre af både næse og mund. Hvilket så resulterede i, at jeg i panik begyndte at hyperventilere og mistede bevidstheden. Da jeg vågnede op igen fik jeg noget vand og derfra er det gået fremad. Nu sidder jeg hjemme, med en næste der stadig er tilstoppet, hævetog lidt øm, men jeg har det dog meget bedre.

Jeg skal nu hvile et par dage, men derefter skulle jeg gerne begynde at kunne mærke forbedringerne i mit heldbred. Så det glæder jeg mig meget til :o)

No comments: