Thursday, 11 August 2005

Om alt det sociale (fællesmail 3 fra Indien)

Hej alle sammen.

Jeg har nu været i Indien i snart tre uger, og der begynder så småt at tegne sig konturerne af en hverdag. Jeg har arbejdet på ambassaden næsten to uger, så man begynder at få en fornemmelse for hvordan de næste 6 måneder vil forløbe.

Hver morgen startes med en god omgang frugtsalat som Kasthuri og Jaya har tilberedt dagen forinden. Derefter tager vi på arbejde, hvor vi møder kl. 9. Jeg vil egentlig ikke sige så voldsomt meget om arbejdet på ambassaden (til dels af hensyn til min tavshedspligt), udover at jeg synes det er gået fint foreløbig. Jeg har fået lejlighed til at læse rigtig mange indiske aviser og nyhedsmagasiner, og har arbejdet med at lave nogle indberetninger om den politiske situation og div. andre småjobs. Jeg lærer meget om indisk politik, og får et godt indtryk af livet som diplomat.

Generelt synes jeg at stemningen på arbejdet er god, og jeg kan godt li’ min chef. Vi er (inkl. praktikanter) 9 danskere og derudover masser af lokalt ansatte, både akademiske og chauffører/altmuligmænd. Generelt er alle søde og venlige, og faktisk har en indisk pige, som arbejder i arkivet, været god til at tage os ud og møde hendes venner. I morgen har vi så en stor fest i vores lejlighed, hvor de (og et par stykker andre) får lejlighed til at besøge vores hjem.

I det hele taget kører det rigtig godt socialt. Vi tre gutter fungerer godt sammen, på trods af at vi er meget forskellige typer. Det hjælper nok meget af man har sin dør, som man bare kan lukke hvis man trænger til fred. Men generelt befinder vi os godt i hinandens selskab og vi har da også tilbragt lange nætter i lejligheden med diskussioner om både politik, livet og alt muligt andet. Steffen og jeg (den sidste praktikant hedder Thøger) er faktisk begyndt at gå til tennis sammen – i aftes spillede vi vores første ét-sæts kamp. Det er rigtig billigt og godt her i Delhi, så det er om at bruge muligheden.

På mandag skal vi spille med den finske praktikant Ulla, som er en anden af vores nye venner. Hende har vi også aftalt en tur op i bjergene med i september. Egentlig skulle vi i denne weekend have været i Dharamsala, hvor Dalai Lama har sit eksilresidens og hilser personligt på mange besøgende, men den tur blev aflyst da vi ikke kunne få togbilletter. Så nu tager vi i stedet med Ulla på et senere tidspunkt, hvor vejret også skulle være bedre deroppe.

Der er egentlig mange ting at berette, men jeg kan ikke nå det hele i denne omgang. Men jeg håber ovenstående giver et indtryk af, at vi er faldet godt til rette og nyder vores tid til fulde i selskab med både danskere, indere og andre nationaliteter. Kedelige øjeblikke er der i hvert fald ikke mange af.

Næste gang vil jeg prøve at berette lidt mere om mit foreløbige indtryk af Indien, både Delhi by og i det hele taget.

No comments: