Sunday, 31 July 2005

Indflytning i den nye lejlighed m.m. (faellesmail)

Dette er den foerste i en raekke af faellesmails, som jeg sender hjem pr. e-mail, men ogsaa vil publicere her i denne omgang. Men er du ikke paa listen og oensker at komme det, saa skriv lige paa eagersnap snabela gmail punktum com.

---------------

Hej alle sammen

Jeg har ombestemt mig siden sidst. Jeg vil ikke nøjes med at sende jer links til min weblog, da jeg lige så godt kan sende jer en rigtig mail en gang imellem. Men billeder kan altså kun ses på siden (dog ingen fra Indien endnu) og jeg vil også udgive mine fællesmails der, så man kan se dem alle samlet derinde.

I skrivende stund har jeg været i Indien i lige godt en uge og jeg sidder nu i min nye lejlighed, som vi flyttede ind i i går. Indtil da boede vi i et tomt diplomathus, som var under istandsættelse. Det var såmænd udmærket, men det er nu rart at have sit eget nu.

Der er sket meget i den forløbne uge. Det hele startede lidt dårligt da min store rygsæk ikke nåede frem med resten af min bagage. Det er nu en uge siden og jeg har stadig intet hørt fra Turkish Airlines, så jeg begynder mig så småt at indstille mig på, at jeg aldrig får den at se igen. Ret ærgerligt da jeg havde stort set alt mit tøj deri, og også forskellige andre effekter. Så det er ganske givet mange, mange tusinde kroner, der er forsvundet på den konto.

Nå, men det skal jo ikke ødelægge mit ophold. Det er en dejlig lejlighed vi nu bor i. Jeg deler den med de to øvrige praktikanter, Steffen og Thøger, og vi har hvert vores værelse med eget bad og toilet. I et land som Indien, hvor man let kan få lidt problemer med maven er det vist en god løsning for alle parter. Derudover har vi en fælles stue, med både spisebord og sofagruppe. Alle møblerne er klassisk dansk design (snuppet fra diverse diplomatboliger, når folk flyttede hjem), så hvis det ikke var for et par hinduistiske billeder på væggen kunne det godt være svært at se hvilket land man er i.

Med til lejligheden hører også en vagtmand og to damer, Kasthuri og Jaya, som kommer hver dag og gør rent, vasker, stryger, køber ind, laver mad osv. De koster tilsammen ca. 700 kr. om måneden, hvilket ikke lyder af meget. Men det er faktisk en rigtig god løn for en indisk ufaglært arbejder (Kasthuri tjener mere end sin mand), og derudover skal man ikke undervurdere, at det er rigtig attraktivt at arbejde for vesterlændinge, som tilbyder langt bedre arbejdsvilkår end en indisk familie ville gøre.

Jeg startede på arbejde torsdag, så inden da havde jeg et par dage til at kigge nærmere på min nye by, Delhi. De to nuværende (eller måske snarere daværende) praktikanter, Nethe og Sigrid, viste mig godt rundt de første par dage og jeg fik også selv set mig omkring mens de var på arbejde.

Delhi er en vidt udstrakt by uden noget oplagt centrum. Man har i forbindelse med den eksplosive befolkningsvækst efter uafhængigheden helt klart bygget udad i stedet for opad, og det har resulteret i, at man fra den sydvestlige del, hvor vi bor, kan køre 40-50 km. mod nordøst, uden på noget tidspunkt at forlade byen. Delhi er en utrolig grøn by. Overalt er der træer og buske, hvilket i sig selv er dejligt. Det kan dog gøre det lidt svært at finde rundt, da der ingen særlige pejlemærker er at navigere efter når man kommer uden for de allerældste bydele. Alle huse er trukket tilbage fra vejen og gemt bag hegn og træer, så man føler egentlig snarere, at man kører rundt i en stor skov end en millionby.

Overalt i byen render der hellige køer rundt, også i vores ghetto-kvarter, som er forbeholdt diplomater og rige indere. Det er et dejligt fredeligt og roligt kvarter – efter indiske standarder. På den måde fungere det som et tiltrængt fristed fra det mylder og kaos, som ellers er Indien. Man skal ikke undervurdere, at der er utrolig mange indere i Indien. Overalt er der mange mennesker, også på en helt tilfældig gade ude i forstæderne midt om natten.

Jeg kunne fortælle meget mere, men jeg vil stoppe nu. Næste gang vil jeg forsøge at skrive lidt om arbejdet, de andre praktikanter og hvad jeg egentlig har bedrevet tiden med.

1 comment:

Ruth said...

Hej again Esben.

Dang dude, you set ME straight. There really are a lot of Indians in India. LOL
My head is spinning at the thought of where you are and what you are experiencing. Wonder how your head is doing. Looking forward to more more interesting stuff from you.